- positieve beïnvloeding van persoonlijke ontwikkeling
- zelfstandigheid
- integratie
- huisvesting
- toepassen van therapie
- voor mensen met een handicap
Bedrijfsinfo
Doel:Positieve beïnvloeding van persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid, integratie, huisvesting, en het toepassen van therapie voor mensen met een handicap. En voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Alles in de ruimste zin des woords, dit alles zonder winstoogmerk.
De stichting tracht haar doel ondermeer te verwezenlijken door het geven van begeleiding , het (doen) geven van lessen en het verzorgen van huisvesting.
Oprichtingsdatum juli 1999
Oprichters: Netty Engels-Geurts en Wil Engels
Ontstaan van Stichting PIT
Wil en Netty Engels hebben een dochter met het syndroom van Down. Peetjie is geboren in 1978. Zoals met alle kinderen met het syndroom van Down in die tijd, werd er van haar niet verwacht dat ze zou leren lezen, schrijven en rekenen. Maar haar ouders wilden haar zoveel mogelijk opvoeden als een “normaal” kind en ze begonnen al vroeg met haar dingen te leren...
Doel:Positieve beïnvloeding van persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid, integratie, huisvesting, en het toepassen van therapie voor mensen met een handicap. En voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Alles in de ruimste zin des woords, dit alles zonder winstoogmerk.
De stichting tracht haar doel ondermeer te verwezenlijken door het geven van begeleiding , het (doen) geven van lessen en het verzorgen van huisvesting.
Oprichtingsdatum juli 1999
Oprichters: Netty Engels-Geurts en Wil Engels
Ontstaan van Stichting PIT
Wil en Netty Engels hebben een dochter met het syndroom van Down. Peetjie is geboren in 1978. Zoals met alle kinderen met het syndroom van Down in die tijd, werd er van haar niet verwacht dat ze zou leren lezen, schrijven en rekenen. Maar haar ouders wilden haar zoveel mogelijk opvoeden als een “normaal” kind en ze begonnen al vroeg met haar dingen te leren. In plaats van een ZMLK school lukte het hen om Peetjie op een MLK school te plaatsen (is nu SBO school). Toen Peetjie 10 was bezochten ze voor de eerste keer Prof. R. Feuerstein, psycholoog in Jerusalem, Israël. Hij had speciale methodes ontwikkeld om kinderen met een achterstand te leren denken en om hen te testen. Daarna volgden ze alleen zijn denkwijze en gebruikten zijn methodes. Op het advies van Feuerstein ging Peetjie naar een gewone basisschool en volgde daar het reguliere programma. Daarna ging ze naar gewoon middelbaar onderwijs (normale programma) en een MBO opleiding. Ze zat op gewone clubs, leerde fietsen en skiën. Ze woont nu zelfstandig in haar eigen huis gaat met haar 45 km auto naar haar werk als assistente op een basisschool, is lid van 2 harmonieën en speelt daar 2e klarinet.
Netty en Wil volgenden de opleidingen van de professor en Netty is gekwalificeerd om mensen op te leiden in zijn methode.
Ze begonnen op vraag van andere ouders ook andere leerlingen te helpen en in 1999 werd de Stichting PIT opgericht.
PIT Schinnen
Praktijk voor mensen met mogelijkheden
Het cliënten bestand is zeer ruim. Mensen met syndroom van Down, autisme, PDD NOS, , hyperactief, mensen met lichte mentale handicap, lichte gedragsproblematiek, problemen op school, leeftijd van 4 tot 50 jaar.
Door hun opleiding aan het Feuerstein instituut (Israel, prof Feuerstein) werken ze vanuit zijn filosofie. Het geloven in de mogelijkheden van mensen , iedereen heeft het recht op ontwikkeling, kijk positief naar de mogelijkheden van de mens geloof in mogelijkheden en geef iedereen een kans tot ontwikkeling. De cliënten maken grote vorderingen. Leerlingen die als “niet leerbaar” zijn gediagnostiseerd leren lezen, rekenen en betalen. Leerlingen die niet tot een school werden toegelaten gaan nu naar normaal middelbaar onderwijs!
Bij iedere cliënt wordt gekeken wat voor hem/haar het belangrijkste is op dat moment. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om het doel te bereiken. Zo nodig wordt nieuw materiaal gezocht of gemaakt, andere methodes beproefd.
Er werden nieuwe methodes ontwikkeld voor:
aanvankelijk lezen (picto lezen)
- lezen
- begrijpend lezen
- schrijven
- aanvankelijk rekenen
- rekenen
- klok kijken
- betalen
Steeds met het benodigde oefen materiaal en werkbladen ook voor gebruik op scholen.
Workshops:
Workshops worden gegeven op aanvraag voor scholen en groepen ouders. Steeds in overleg en aangepast aan dat gene wat de aanvrager wenst.
Onderwerpen: rekenen, betalen, klok rekenen, aanvankelijk lezen, lezen.
Ze worden zowel in het Nederlands als in het Engels verzorgd.
Workshop zijn reeds gegeven in : Nederland, Italië, Hongarije, België, Rusland, Tsjechië, Slowakije, Guatemala.
________________________________