schiq

Parallelweg-Noord 4
6336 AE
Hulsberg
  • iq-testen
  • therapie en coaching
  • kind en jeugd
  • jullie ingang voor schooladvisering
  • zelfstandig gevestigd psycholoog
  • geluk van kinderen staat centraal in mijn manier van testafname
06-28478776
e-mail
website
Gemelle Sobczak-Zinzen

Bedrijfsinfo

Als zelfstandig gevestigd psycholoog run ik mijn eigen praktijk. Als moeder van twee kinderen staat geluk voor kinderen bij mij voorop. Dat komt ook tot uitdrukking bij het afnemen van een IQ test. Daarbij ligt de focus volledig op uw kind. Hierbij maak ik gebruik van eerdere persoonlijke gesprekken met praktische ondersteuning van de vermaarde gelukscoach en auteur Leo Bormans. Geluk van kinderen staat centraal in mijn manier van testafname.
De uit België afkomstige Leo Bormans heeft meerdere boeken geschreven over geluk en hoop, waaronder drie boeken speciaal voor kinderen met de titel: “Geluk voor kinderen”.

Begaafdheidsonderzoek
Een Begaafdheidsonderzoek (IQ-test) kan om een aantal redenen nodig zijn:

  • indien het kind op school hoog scoort, is er mogelijk sprake van hoogbegaafdheid. Hierbij is aanpassing van het leeraanbod noodzakelijk.
  • indien het kind mogelijk onder presteert is het belangrijk om dit vast te stellen. Er dient dan gekeken te worden wat het maakt...

Als zelfstandig gevestigd psycholoog run ik mijn eigen praktijk. Als moeder van twee kinderen staat geluk voor kinderen bij mij voorop. Dat komt ook tot uitdrukking bij het afnemen van een IQ test. Daarbij ligt de focus volledig op uw kind. Hierbij maak ik gebruik van eerdere persoonlijke gesprekken met praktische ondersteuning van de vermaarde gelukscoach en auteur Leo Bormans. Geluk van kinderen staat centraal in mijn manier van testafname.
De uit België afkomstige Leo Bormans heeft meerdere boeken geschreven over geluk en hoop, waaronder drie boeken speciaal voor kinderen met de titel: “Geluk voor kinderen”.

Begaafdheidsonderzoek
Een Begaafdheidsonderzoek (IQ-test) kan om een aantal redenen nodig zijn:

  • indien het kind op school hoog scoort, is er mogelijk sprake van hoogbegaafdheid. Hierbij is aanpassing van het leeraanbod noodzakelijk.
  • indien het kind mogelijk onder presteert is het belangrijk om dit vast te stellen. Er dient dan gekeken te worden wat het maakt dat het kind niet optimaal presteert en welke capaciteiten hij heeft.
  • indien het kind wisselend presteert op school. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Het kind heeft er baat bij dat erkent wordt wat hem in de weg staat om een stabiel patroon te laten zien.
     

Het berekenen van het IQ is slechts een onderdeel van de test. Er wordt onder andere ook gekeken naar het leervermogen van het kind, de ontwikkeling van de fijne motoriek en het concentratievermogen. Begaafdheidsonderzoek kan vanaf een leeftijd van 3,5 jaar tot aan de volwassenheid.

Testen en werkwijze
In mijn praktijk worden de volgende IQ-testen afgenomen: de SON-R-4-60, dit is een non-verbale intelligentietest uitermate geschikt voor kinderen met selectief mutisme, zeer gesloten kinderen of kinderen die pas enkele jaren in Nederland wonen.
De WIPPSI is een uitgebreide test voor kinderen van 3,5 jaar tot 7 jaar. De WISC 3 en WISC 5 zijn uitgebreide testen voor kinderen van 6 jaar tot 18 jaar. De testen zijn gericht op verbale en non-verbale vaardigheden gekoppeld aan het IQ.
De NEPSY-II geeft een beeld over het neuropsychologisch functioneren van het kind. Zo meet de test onder andere het executief functioneren, de aandacht, het geheugen en visueel-ruimtelijke informatieverwerking.

Tijdens een onderzoek vind ik het belangrijk dat het kind en ik samen met plezier werken. Vanuit dit plezier kan ik pas echt contact maken met het kind. Op zo een ontspannen mogelijke manier kan het kind hierdoor laten zien wat het kan. Hierdoor mogen de ouders ook plaatsnemen in mijn praktijk en ga ik met de kinderen gezellig aan de keukentafel aan de slag. Dit alles om het kind zich vooral vrij en veilig te laten voelen.

Therapie en coaching
Mijn werkwijze is vanuit de Interactionele Vormgeving (I.V.). Deze werkwijze gaat ervan uit dat voor een goede psychotherapie de therapeut zich niet moet laten beperken tot één of twee van de klassieke psychotherapeutische tradities. I.V. heeft haar wortels in de humanistische psychologie en de systeemtheorie en wordt onder andere gevoed door de Cognitieve Gedragstherapie, Rationele Emotionele Therapie (RET), Creatieve therapie, NLP en de contextuele benadering.

Detail info

Openingstijden

maandagvan 9.30 tot 14.00 uur
dinsdagvan 9.30 tot 14.00 uur
woensdagvan 9.30 tot 14.00 uur
donderdagvan 9.30 tot 14.00 uur
vrijdagvan 9.30 tot 14.00 uur


Tijdens schoolvakanties is de praktijk gesloten.