- mezzosopraan
- oratorium/concertzangeres
- een breed repertoire
- ook docerend musicus
- op ieders eigen niveau
Bedrijfsinfo
De Nederlandse mezzosopraan Mirjam Schreur studeerde solozang en muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick. In 2000 behaalde zij haar tweede fase-diploma's. Daarna zette zij haar opleiding voort bij de bekende mezzosopraan Jard van Nes, die haar nu nog steeds coacht. Ook volgde ze masterclasses en speciale cursussen bij Roberta Alexander, Rudolf Piernay, Maureen Lehane, Semjon Skigin en Jard van Nes/Ulrich Eisenlohr, Paul Esswood en Gerhard Darmstadt.
In april 2002 won Mirjam Schreur de 3e hoofdprijs in het internationale zangconcours "Debüt in Meran" in Italië, na volgens de jury uitstekende prestaties op het gebied van zowel de opera, het lied als het oratorium. Tijdens het galaconcert voor de finalisten maakte ze haar televisiedebuut bij de Italiaanse Rai. Sindsdien zong ze als operazangeres de hoofdrol van Orfeo in de opera 'Orfeo ed Euridice' van Gluck en de rol van Marcellina in de opera 'Le Nozze di Figaro' van Mozart in...
De Nederlandse mezzosopraan Mirjam Schreur studeerde solozang en muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick. In 2000 behaalde zij haar tweede fase-diploma's. Daarna zette zij haar opleiding voort bij de bekende mezzosopraan Jard van Nes, die haar nu nog steeds coacht. Ook volgde ze masterclasses en speciale cursussen bij Roberta Alexander, Rudolf Piernay, Maureen Lehane, Semjon Skigin en Jard van Nes/Ulrich Eisenlohr, Paul Esswood en Gerhard Darmstadt.
In april 2002 won Mirjam Schreur de 3e hoofdprijs in het internationale zangconcours "Debüt in Meran" in Italië, na volgens de jury uitstekende prestaties op het gebied van zowel de opera, het lied als het oratorium. Tijdens het galaconcert voor de finalisten maakte ze haar televisiedebuut bij de Italiaanse Rai. Sindsdien zong ze als operazangeres de hoofdrol van Orfeo in de opera 'Orfeo ed Euridice' van Gluck en de rol van Marcellina in de opera 'Le Nozze di Figaro' van Mozart in het stadtheater van Merano te Italie olv. Richard Sigmund en Thomas Koncz. In het Theater Bonbonniere te Maastricht bracht ze de rol van Dido in de opera 'Dido and Aeneas' van Purcell. Bij Opera Zuid zong ze de rollen van Beggar-woman en Russian mother in de opera 'Death in Venice' van Britten o.l.v. James Lockhart en Mike Ashman. In 2010 vertolkte ze o.a. de rollen Gismonda, Sesto, Vitige in het Händel Opera-projekt “Hoop, Liefde, Verraad en Wraak” van Concerto Barocco o.l.v. Jonathan Talbott.
Ook haar carrière als oratorium/concertzangeres ontwikkelt zich gestaag. Met de philharmonie zuidnederland voerde Mirjam de Matthäus Passion uit o.l.v. Paul Goodwin en Matthew Halls, en op de Amerikaanse Begraafplaats te Margraten de Petite Messe Solennelle van Rossini o.l.v. Ed Spanjaard.
Met het Limburgs Symfonie Orkest voerde ze 5 seizoenen de serie Matthäus Passionen uit o.l.v. Ed Spanjaard, Paul Goodwin en Reinbert de Leeuw en daarnaast Missa Solemnis van Beethoven o.l.v. Roberto Rizzi Brignoli en een serie Messiah's van Händel o.l.v. Kynan Johns. Ed Spanjaard nodigde Mirjam uit voor zijn afscheidsconcerten van het LSO, waarin ze de rol van tweelingbroer Marcellinus vervulde in Le Martyre de Saint Sébastien van Debussy in een semi-scenische vertolking met teksten van Ramsey Nasr, regie van Kees van der Burg en choreografie van Toer van Schaijk. In januari 2011 maakte ze haar debuut in het Paleis voor de Schone Kunsten te Brussel: Ze soleerde in de Psalm 137 van F. Liszt, uitgevoerd met het professionele kamerkoor Studium Chorale o.l.v. Hans Leenders en geregistreerd door Klara Radio.
Bij De Nederlandse Bachvereniging zong ze o.l.v. Jos van Veldhoven de premiere van Der Tod Jesu van C.E. Graaf tijdens de Nederlandse Muziekdagen en eerder de serie “ Muziek voor Vorstenhuizen”, waarin cantates van Bach ten gehore werden gebracht.
In 2013 en in 2009 was ze te gast bij de Stichting Stabat Mater te Oirschot en voerde er het Stabat Mater van Pergolesi uit samen met sopraan Ilse Eerens en in 2009 het Stabat Mater van Brunetti i.s.m. het Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend. Er volgden in 2009 uitnodigingen voor het festival Europacantat te Utrecht voor Misa Tango van M. Palmeri en Le Roi David van Honneger. Eveneens werd ze uitgenodigd voor het “Festival Barocco Leonardo Leo” te Brindisi (Italië) waar ze altcantates van Bach uitvoerde i.s.m. Concerto Barocco o.l.v. Jonathan Talbott. In december 2008 debuteerde ze in het Concertgebouw te Amsterdam in de Messiah van G.F. Händel bij de Nederlandse Händelvereniging. In oktober 2007 maakte ze als soliste een tournee door Duitsland en Luxemburg met het Kreuzchor Dresden. en de Dresdner Philharmonie o.l.v. Roderich Kreile. Ze concerteerde in concertzalen als het Konzerthaus Freiburg, Liederhalle Stuttgart, Graf Zeppelin Halle Friedrichshafen, Tonhalle Düsseldorf en in de recent gebouwde Philharmonie te Luxemburg. Eerder dat jaar zong ze een Matthäus Passionen serie bij het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Johannes Leertouwer.
Inmiddels heeft ze een breed repertoire opgebouwd, waarin alle stijlperiodes (barok, klassiek, romantiek, 20-ste eeuws en eigentijds) vertegenwoordigd zijn. In hedendaags repertoire zong ze onder andere de wereldpremieres van Cantico Espiritual van Jo van de Booren tijdens Musica Sacra en Cantate Domino van Werner Jacob in Nürnberg. Beide projekten werden uitgevoerd in samenwerking met Studium Chorale o.l.v. Hans Leenders. Het eerste werd opgenomen door de KRO, het tweede door de Bayerische Rundfunk.
Haar stem ontwikkelde zich geleidelijk steeds verder, zodat naast het door Mirjam zeer geliefde Barokke repertoire en de klassieken nu ook Mahler een favoriet is geworden. Ze voerde in 2011 met het Kerkraads Symfonie Orkest en het ArKa Symfonie Orkest van Maastricht een serie van de Tweede Symfonie van G. Mahler uit en in 2012 “Lieder eines fahrenden Gesellen” van G. Mahler o.l.v. Manon Meijs .
In 2009 startte ze haar eigen bedrijf genaamd Zang &Concert Praktijk Mirjam Schreur. Deze praktijk omvat zowel haar werkzaamheden als uitvoerend musicus als haar werkzaamheden als docerend musicus. Als docente werd ze in september 2009 uitgenodigd een masterclass barokzang en interpretatie te geven aan het conservatorium Nino Rota te Monopoli (zuid-Italië).
_______________________________
Zanglessen - Ademhalingstechniek - Coaching
Naast haar concertpraktijk geeft Mirjam zanglessen in haar privepraktijk. De lessen worden opgebouwd en aangepast aan de wensen en mogelijkheden van de zangstudent. Op ieders eigen niveau. Zo wordt er natuurlijk gewerkt aan het ontwikkelen van een goede en vooral gezonde zangtechniek. De stembanden verdienen immers een goede behandeling en verzorging, dat is het behoud van de stem.
De resonans maakt een wezenlijk onderdeel uit van een goede techniek. Net als de ademtechniek, zijn dat de twee grootste aandachtspunten bij het vormen van een goede basis. Beiden worden opgebouwd vanuit de ontspanning om overbelasting te voorkomen. Alle bijkomende facetten als tongstanden, lippen, kaak, uitspraak, het ontdekken en trainen van de spieren die bij het zingen essentieel zijn en het leren ontspannen van spieren, die we niet nodig hebben, zelfs contraproduktief zijn, worden in de lessen behandeld. Iedere les begint altijd met aandacht voor de techniek. Na goed ingezongen te zijn, wordt er verder gewerkt aan het leren zingen van liederen, aria's , duetten enz. dat mogen ook partijen zijn, van het koor waar men wellicht bij zingt. Zo leert u de techniek ook echt toe te passen. U zult merken, dat de verworven vaardigheden in de lessen, u ook in het dagelijkse leven goed van pas kunnen komen. Een ontspannen en toch duidelijke manier van spreken, zeker handig bij het spreken voor groepen en ook het leren ontspannen door op een goede manier te ademen, kunnen het dagelijkse leven een stuk aangenamer maken. Voor leerlingen, die ook willen leren prima vista te zingen, dwz. direkt iets van blad leren zingen, zonder het stuk nog te kennen, kunnen dat aangeven, dan wordt dat in de les meegenomen. Evenals, maat en ritme, gehoor, muzikale dictees schrijven, muziektheorie enz.